Rolls lanceert nieuw product: Rolls Webofferte
Met onze software kunnen onderstaande verzekeringen vergeleken worden:
Wil je een rekenbox laten bouwen? Deze maken wij voor alle productgroepen voor schadeverzekeringen in de particuliere en zakelijke verzekeringsmarkt.
Je kan op 2 manieren de premieberekening beïnvloeden in Rolls Desktop zonder aan de invoer van de berekening te rommelen.
De tweede en derde mogelijkheid zijn ook van toepassing voor onze andere softwareoplossingen, zoals Rolls Webservice, Rolls Volmacht en Rolls Benchmarks.
Binnen één kantoor(gebouw) kun je Rolls Desktop op een onbeperkt aantal werkstations installeren en gebruiken. Onder deze werkstations vallen ook laptops van buitendienstmedewerkers en pc’s van medewerkers thuis. Hiervoor geldt wel een maximum van 5 werkstations. De producten Rolls App, Rolls Beheer en Rolls Tools kunnen onbeperkt gebruikt worden door alle medewerkers binnen één vestiging/kantoor.
In het geval je Rolls in meerdere vestigingen/kantoren wil inzetten heb je per vestiging/kantoor een licentie nodig. Wij hebben hierbij diverse mogelijkheden om zowel data van andere kantoren/vestigingen te delen als deze data af te schermen. Wil je Rolls in meerdere vestigingen/kantoren inzetten, neem dan contact met ons op voor een offerte.
Voor meer informatie over de licentieverplichtingen kun je onze gebruiksrechtovereenkomst raadplegen.
Wil je op de hoogte blijven van onze ontwikkelingen? Vul hieronder jouw gegevens in en wij zorgen ervoor dat je onze informatiebulletins voortaan via e-mail ontvangt. Je kan ons ook volgen via LinkedIn.
Rolls Beheer werkt vanuit de internetbrowser en kan op elk apparaat gebruikt worden. Voor een optimale ervaring raden we minimaal een 10 inch beeldscherm aan.
Rolls Beheer is beschikbaar voor onderstaande modules:
Het gebruik van Rolls Beheer is inbegrepen bij een abonnement op Rolls Desktop. Rolls Beheer werkt alleen voor de afgenomen voertuigmodules in Rolls Desktop. Op het gebruik van Rolls Beheer is onze gebruiksrechtovereenkomst van toepassing.
Je vindt je inloggegevens in de e-mail met jouw licentiegegevens voor Rolls Desktop. Heb je deze e-mail niet meer? Neem dan contact op met onze helpdesk.
De productselectie in Rolls Beheer synchroniseert niet met Rolls Desktop. In Rolls Beheer kun je zelf instellen welke particuliere, zakelijke en/of oldtimer producten je wil doorrekenen. Rolls Beheer houdt rekening met het soort berekening, om automatisch de juiste voorkeuze te selecteren. De ingestelde productselectie is gelijk voor zowel het hoofdaccount als alle subaccounts binnen jouw licentie.
Ja, het is mogelijk om je ingebrachte afspraken/collectiviteiten door te rekenen in Rolls Beheer. Het is hiervoor nodig om deze afspraken/collectiviteiten vanuit Rolls Desktop te uploaden naar onze webservice. Je kan dit doen door in het menu van Rolls te kiezen voor ‘Internetmodules’ – ‘Afspraken / producteigenschappen…’. Geüploade afspraken zijn de volgende dag zichtbaar. Je kan eventueel een uur na het uploaden op de knop ‘Basisdata bijwerken’ klikken om de geüploade afspraken sneller te kunnen gebruiken.
Welke producten komen in het premieoverzicht
In Rolls kun je de productselectie op verschillende niveaus inregelen. Voor sommige gebruikers roept dit vragen op.
In de uitleg gebruiken we de volgende termen:
Een berekening | Dat is het vragenscherm met alle premie-overzichtschermen die daar bijhoren |
Vragenscherm | Het vragenscherm van een berekening |
Overzichtscherm | Een premieoverzicht van een berekening |
Productselectie | De producten die aangevinkt staan om mee te berekenen in een premievergelijking. |
Applicatie-productselectie | Deze productieselectie is de basis voor elke nieuwe berekening en is op te roepen via het menu Extra of met de toetscombinatie Shift+F6 |
Opgeslagen berekeningen
Als een berekening wordt opgeslagen, wordt de dan geldende productselectie van elk overzichtsscherm ook mee opgeslagen. Als de berekening later wordt geopend komen weer precies diezelfde producten terug in het premieoverzicht. Via een instelling is het mogelijk om dit te overrulen en bij het gebruik van een eerder opgeslagen berekening meteen te werken met de ingestelde Applicatie-productselectie.
De scope van nieuwe productselectie
Als je in het overzichtsscherm de productselectie inregelt heeft dat alleen effect op de producten in dat overzichtscherm. Stel je de productselectie in het vragenscherm in dan heeft dat effect op de hele berekening; alle overzichtsschermen. Regel je de productselectie in via het menu ‘Extra’ – ‘Productselectie’, de zogenaamde applicatie-productselectie, dan zal elke nieuwe berekening die daarna gestart wordt die productselectie gebruiken.
Snel een product weghalen uit het overzicht
Je kan in het overzichtscherm snel een product ‘uitzetten’ door op Delete te drukken. Als je je bedenkt druk je op Insert om het product weer terug te halen.
Een product met aanvullingen samenstellen in het overzicht
Met de toetscombinatie Ctrl+M roep je in het overzichtsscherm een venster op waarin je de gewenste aanvullingen van dat product kan activeren.
In Rolls is het mogelijk om de productselectie op meerdere niveaus in te regelen. Zo is het mogelijk om in een individuele berekening af te wijken van de standaard productselectie. Mocht je een product in de vergelijking missen, dan kun je die afhankelijk van de situatie op onderstaande manier toevoegen.
Ik mis een product in een nieuwe berekening.
De productselectie voor nieuwe berekeningen kan ingesteld worden via het menu ‘Extra’ – ‘Productselectie’ (sneltoets Shift-F6). Vink hier de gewenste producten aan die je mee wilt nemen in alle nieuwe berekeningen, en druk op ‘OK’. De gemaakte wijzigingen hebben standaard alleen invloed op nieuwe berekeningen die vanaf het moment van aanpassen gemaakt worden. Wil je het product ook toevoegen aan de al openstaande berekening? Lees dan hieronder verder. Staat het product dat je mist niet tussen deze lijst? Neem dan contact met ons op.
Ik mis een product in een bestaande berekening.
Op het moment dat je een product mist in een bestaande berekening, kun je deze aanzetten via het productselectie-icoon (; sneltoets F6). Vink hier de gewenste producten aan die je mee wilt nemen in deze berekening, en druk op ‘OK’. Staat het product dat je mist niet tussen deze lijst? Neem dan contact met ons op.
Wil je standaard rekenen met de standaard productselectie bij het openen van een bestaande berekening?
Zet dan in het menu ‘Extra’ – ‘Opties’ de optie ‘Gebruik huidige productselectie voor opgeslagen berekeningen’ op ‘ja’. Op deze manier werken wijzigingen die je in de standaard productselectie maakt, direct door op je bestaande berekeningen.
Aanpassingen op de premie aanbrengenSnel een commerciële trede toekennen. Dit zijn enkele voorbeelden van zaken waarvan je in het premieoverzicht kan besluiten dat er behoefte aan is. Via het scherm ‘Aanpassingen’ kun je dit en meer inregelen. Uiteraard kun je ook op de juiste knop in de knoppenbalk klikken of op F9 drukken. |
Sommige zaken zijn specifiek voor één product. Als daarvoor vragen noodzakelijk zijn, zullen we die niet opnemen in het vragenscherm. Deze maatschappij-specifieke vragen tref je dan ook aan in het scherm met de aanpassingen. Je kan zelfs in één keer de maatschappij-specifieke vragen van de producten in het premieoverzicht, opvragen. Dat kan met de knop met de dubbele schuifregelaar of met de toetscombinatie Shift+F9. |
Als je een premie hebt aangepast wordt deze geflankeerd door een schuifregelaar En met één muisklik maak je alle aanpassingen weer ongedaan |
Hieronder zie je een scherm met aanpassingen voor een personenauto-product en een AOV-product. |
Naast het vergelijken van WA + (beperkt) casco kun je ook diverse aanvullende verzekeringen, zoals de ongevallenverzekering voor inzittenden, de schadeverzekering voor inzittenden, pechhulp en rechtsbijstand in Rolls vergelijken. In onderstaande schermen laten we je zien hoe deze aanvullende verzekeringen in Rolls zijn geïntegreerd. |
|
Je start een vergelijking. |
Onder in het vragenscherm kies je jouw inregelhulp voor het opgeven van de gewenste dekking. |
|
De adviesassistent. |
Nadat je in het vragenscherm op ‘Start’ hebt geklikt, verschijnt de adviesassistent. In dit scherm geef je o.a. aan welke aanvullende verzekeringen gewenst zijn. |
Maar je kun nog meer zaken instellen met de adviesassistent. |
|
Het premieoverzicht. |
Na het inregelen van het gewenste dekkingsniveau krijg je het premieoverzicht te zien. |
De productnamen zijn een beetje cryptisch maar door de muis er op te plaatsen krijg je de uitgebreide beschrijving te zien. |
Je ziet snel welke producten aan het gewenste dekkingsniveau voldoen. |
|
In 3 stappen tot een goed advies! |
Vul het vragenscherm in, bepaal het gewenste dekkingsniveau en offreer de juiste producten. |
Een afspraak toevoegen in RollsEen mooie en nuttige functie in Rolls is het toevoegen van afspraken. Hiermee kun je een product aan Rolls toevoegen dat bijvoorbeeld een collectiviteitskorting toepast of waarmee je een commerciële trede toekent. Gebleken is dat niet iedereen deze functie weet te vinden. We zullen aan de hand van een voorbeeld de stappen van het toevoegen van een afspraak doorlopen. In dit voorbeeld gaan we in de module AOV een Fortis-product toevoegen waarin de no-claimkorting wordt verrekend. De werkwijze is in alle modules gelijk. |
Stap 1. Start de afspraakfunctie in de Rolls-navigator. |
|
Stap 2. We gaan een afspraak toevoegen, dus we klikken op ‘Toevoegen’. |
In dit venster wordt een overzicht getoond van alle afspraken van deze Rolls-module. Aangezien dit de eerste afspraak is die we gaan inbrengen is het lijstje leeg. |
|
Stap 3. Selecteer het product waarop de afspraak wordt gebaseerd. |
Telkens als je een afspraak toevoegt, wordt ook een product aan uw Rollsprogramma toegevoegd. De afspraak bestaat uit voorwaarden en rekenregeltjes die toegepast moeten worden op een bestaand Rolls-product. |
|
Stap 4. Het inregelen van de afspraak. |
In dit venster vullen we bovenin de naam van de afspraak in. Onder deze naam zal het product in Rolls worden opgenomen. Zoals je ziet kunt je in het bovenste deel van het venster de voorwaarden instellen waaraan men moet voldoen om voor deze afspraak in aanmerking te komen. Daaronder kun je de kortingen instellen en als laatste kun je productspecifieke zaken instellen. Dit zijn ‘rekenregels’ die (nog) niet algemeen in de markt worden toegepast. In ons voorbeeld willen we dat het Fortis-product de noclaim-korting toepast dus worden er verder geen voorwaarden aan deze afspraak gesteld en worden alleen de productspecifieke zaken ingesteld. |
|
Stap 5. De afspraak als nieuw product activeren. |
Als de afspraak is ingeregeld en je hebt op OK geklikt, verschijnt dit venster. Hierin geef je aan of je wilt dat de afspraak/het product ‘aan’ moet staan bij een nieuwe vergelijking. Zoals je weet kun je bij een bestaande vergelijking het product activeren via F6. |
De knoppenbalk van het premieoverzicht verklaard |
||
Diskette | Vergelijking opslaan | |
Printer met envelopje | Selectief printen of e-mailen | |
Euro op dienblad | Offerte aanmaken | |
Rolls met wereldbol | Offerte afwikkelen via internetportaal verzekeraar | |
Stapel papier met potlood | Aanvraag aanmaken | |
Handen schudden | Polis aanmaken | |
Rolls met e-mail | Polisaanvraag verzenden naar backoffice | |
Archiefkast met open lade | Terugkoppelen naar assurantiepakket | |
Vinger over tekst | Polisvoorwaarden bekijken | |
Twee vingers over tekst | Polisvoorwaarden vergelijken | |
Mannetje op trap | Claimen vs niet claimen | |
Drie selectievakjes | Productselectie instellen | |
Rood kruis | Verwijder regel uit premieoverzicht | |
Rood kruis met undo | Herstel verwijderde regel | |
A-Z onder elkaar | Sorteer actieve kolom in premieoverzicht | |
Toetsenbord-knop K | Zoek snel een product in premieoverzicht | |
Optelsommetje | Stel de bijkomende kosten in | |
Aladdin-olielampje | Stel wensen voor actieve kolom in | |
Vergrootglas onder tekstvakje | Uitgebreide of beknopte weergave van kolomtitels | |
Met de vuist op tafel | Minimale dekkings-eisen instellen | |
Weegschaal | Gewichten/belang toekennen aan dekking | |
Mengbekertjes | Product samenstellen | |
Schuifregelaar | Premie handmatig manipuleren | |
Schuifregelaar met rood kruis | Manipulaties ongedaan maken | |
Dubbele schuifregelaars | Maatschappijspecifieke input ingeven | |
Loep / vergrootglas | Meer details van actieve cel opvragen | |
Twee overzichtschermpjes | Maak een exacte kopie van het huidige premieoverzicht | |
Agenda met klokje | Voeg een agenda-item toe waaraan deze berekening wordt gekoppeld | |
Schatkist | BPM-berekening | |
Kaart van Europa | Groene kaart | |
Weg | Motorrijtuigenbelasting | |
Openstaande garagedeur met grafiekje | Nieuwwaarderegeling in grafiekvorm | |
Openstaande garagedeur met euroteken | Nieuwwaardevergoeding concrete situatie | |
Kapotte ruit | Ruitschade-herstellers | |
Opsleeptruck | Schade-herstelbedrijven | |
Sleuteltje | SCM-erkende inbouwbedrijven | |
Pijltje omlaag naast euroteken | Nivre-berekening, waardevermindering |
In Rolls kun je eenvoudig starten met een snelle berekening voor aov. Je kiest in het beginscherm voor ‘Premieberekening zonder Wft-advies’. Je kan in een later stadium in dezelfde berekening eenvoudig switchen naar de volledige inventarisatievragen, zonder data opnieuw in te voeren. In onderstaande film wordt de functionaliteit uitgelegd.
Vanuit Rolls kun je een aov direct online aanvragen bij de maatschappij. Door een aanvraag direct vanuit Rolls in te dienen bij de maatschappij voorkom je dubbele invoer en bespaar je tijd en moeite. De producten die direct online aangevraagd kunnen worden herken je aan het gevulde symbool en aan het online aanvraag symbool .
Om een product online aan te vragen bij de maatschappij kun je in de berekening dubbelklikken op het online aanvraag symbool .
Na het versturen van de aanvraag stuurt de maatschappij automatisch een e-mail naar de eindklant met daarin instructies om de aanvraag te voltooien, denk hierbij aan het beantwoorden van de slotvragen en invullen van een gezondheidsverklaring.
Om gebruik te kunnen maken van de service is het noodzakelijk eenmalig je agentschapsnummer in Rolls in te voeren. In Rolls geef je het agentschapsnummer in bij ‘Extra’ – ‘Maatschappijen’. Kies bij ‘Maatschappij’ de juiste maatschappij, klik op ‘AOV(contactgegevens)’ en vul jouw agentschapsnummer in. Je kan het agentschapsnummer ook vanuit het premieoverzicht invullen, zie onderstaand screenshot:
De beroepsklasse handmatig instellen
Hiervoor kon je al, net als voor andere zaken, gebruik maken van de menukeuze ‘Aanpassingen’ maar daar is nu een andere manier bij gekomen. Op de volgende manieren kun je het scherm voor het instellen van de beroepsklasse oproepen: |
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
Het instellen van de beroepsklasse In dit scherm stel je de gewenste beroepsklasse in. |
||||||||
|
||||||||
De keuzen C en D verschijnen alleen als het premieoverzicht meerdere premiekolommen heeft. | ||||||||
|
||||||||
Je kan aangeven op welke premies de nieuwe beroepsklasse toegepast moet worden. A – De geselecteerde premie B – De geselecteerde premiekolom C – Het geselecteerde product D – Het hele premieoverzicht |
||||||||
De module Opstal bevat naast de herbouwwaardemeter van het Verbond van Verzekeraars ook de herbouwwaardemeters van alle verzekeraars.
Omdat de berekende herbouwwaarde toch als premiegrondslag dient en er grote verschillen zijn in berekende waarde is het zinvol om de herbouwwaardemeter van de verzekeraars zelf ook in te vullen. Rolls past de gunstigste herbouwwaardemeter toe; die van het Verbond of van de betreffende verzekeraar.
Nieuw meegeleverde sjablonen in gebruik nemen
Bij je Rollsprogramma zijn enkele standaardsjablonen bijgevoegd.
Zo nu en dan leveren wij een nieuwe versie van zo’n sjabloon mee tijdens een update.
Omdat je mogelijk het sjabloon al naar uw eigen wensen heeft ingedeeld zullen wij jouw sjabloon niet automatisch overschrijven.
Is onze versie van het sjabloon nieuwer dan het jouwe, dan zie je een rood uitroepteken bij het betreffende sjabloon staan.
Meerdere sjablonen tegelijk herstellen
Kies in de Rolls-navigator ‘Onderhoud sjablonen’.Onderstaand scherm verschijnt.
In het voorbeeld zie je 2 nieuwe sjablonen.
Door de vakjes voor de uitroeptekens aan te vinken en op de knop ‘Origineel’ te klikken worden deze 2 nieuwe sjablonen in één keer in gebruik genomen.
Sjabonen één voor één herstellen
Door met de rechter muisknop op een sjabloon te klikken verschijnt een zogenaamd contextmenu.
Kies in dit menu voor ‘Origineel implementeren’. Het aangeklikte sjabloon wordt vervangen door het nieuwe sjabloon.
Deze methode kun je niet alleen toepassen via onderhoud sjablonen maar ook toepassen als je een afdruk gaat maken en het scherm met de sjablonen te zien krijgt.
Klik in het premieoverzicht op het knopje voor een selectieve afdruk (Ctrl+U).
Klik op de knop ‘Selecteer top 10’.
Alle reeds geselecteerde regels zijn niet meer geselecteerd en de eerste 10 regels van het premieoverzicht worden geselecteerd.
Wil je standaard een ander aantal dan 10?
Klik dan op het knopje ‘…’ (F8).
Er verschijnt een klein venstertje waarin je het gewenste aantal in kunt vullen.
Dit is het aantal dat voortaan geselecteerd wordt.
Wil je vaak verschillende maar wel bekende aantallen selecteren?
Geen probleem.
Door misbruik te maken van de knop ‘…’ kunt u dat namelijk ook.
We leggen het even uit door alleen gebruik te maken van het toetsenbord:
– Druk op Ctrl+U (Het scherm schakelt naar de modus waarin u regels kunt selecteren)
– Druk op F8 (Het kleine venster met het aantal te selecteren producten verschijnt)
– Type het aantal in, bijvoorbeeld 20
– Druk op Enter.
Hierna zijn de bovenste 20 producten in het premieoverzicht geselecteerd om af te drukken.
In Rolls heb je de mogelijkheid om een offerte, overzicht etc. direct te mailen. Onder deze brief wordt de standaard regel “Deze offerte werd gegenereerd door Rolls.” geplaatst.
Indien je hier een andere tekst wilt plaatsen kun je in de sjablonenmap een tekst bestand plaatsen met de naam body.txt. Je kan dit bestand aanmaken met bijvoorbeeld het kladblok van Windows. De tekst die je in dit bestand typt wordt onder de brief geplaatst i.p.v. de standaard tekst die Rolls nu laat zien.
Het bestand dien je te plaatsen in de map waar ook de sjablonen staan.
Een goed advies in korte tijd
Met de invoering van het nieuwe zorgstelsel werden de marges op zorgpolissen ook kleiner.
We hebben een oplossing ontwikkeld in de vorm van onze AdviesAssistent. Met dit hulpmiddel komen de best passende polissen bovendrijven in de zee van polissen en aanvullingen.
Hoe werkt de AdviesAssistent?
Leg de vragen van de AdviesAssistent voor aan jouw relatie en laat ze met ‘Ja’ of ‘Nee’ antwoorden.
Als je het vragenlijstje hebt afgewerkt worden op de achtergrond allerlei criteria ingeregeld waaraan een polis met eventuele aanvulling moet voldoen voor deze relatie. Vervolgens gaat het programma uitzoeken welke aanvullingen meeverzekerd moeten worden om te kunnen voldoen aan de wensen van jouw relatie.
Dan worden de premies van deze poliscombinaties, de basispolis met de aanvulling(en), berekend en gepresenteerd in het premieoverzicht. Bovenaan in het overzicht staat de goedkoopste polis die in aanmerking komt voor de relatie.
Eigenlijk bent je dan al klaar maar uiteraard kunt je jouw blik nog over de andere producten laten gaan en de verschillen in dekking opvragen.
Hoe regel je de AdviesAssistent in?
Af-fabriek hebben we een setje vragen toegevoegd met aan elke vraag criteria gekoppeld.
Je kan zelf een vraag toevoegen en bestaande vragen verwijderen of wijzigen. Als je een vraag toevoegt, geef je de omschrijving op.
Hierna krijg je een polisuittreksel te zien. In dit scherm geef je per onderdeel aan hoe goed de dekking moet zijn.
In sommige gevallen is het makkelijker en voldoende om het niet per onderdeel in te regelen maar om in 1 keer het gewenste dekkingsniveau van de rubriek in te stellen. In zo’n situatie stel je het aantal sterren in dat de rubriek minimaal moet scoren.
Dat kan. Rolls wordt geleverd met een aantal brief-sjablonen. Zo worden sjablonen meegeleverd die je kan gebruiken voor het afdrukken van een premieoverzicht, een polis aanvraag, een offerte enzovoort. Je kan de indeling en inhoud van de sjablonen zelf inregelen. Voor volledige functionaliteit raden wij het gebruik van Microsoft Word aan. Kies in de Rolls-navigator voor ‘Onderhoud sjablonen’. In het scherm dat dan verschijnt, kun je een sjabloon kiezen dat je wil bewerken.
De sjablonen worden gerubriceerd weergegeven. Het symbool vooraan op de regel geeft twee eigenschappen van het sjabloon weer: de oriëntatie; staand of liggend en of het sjabloon voor dat onderdeel het standaardsjabloon is (dan staat er ook nog een vinkje in het symbooltje). Van elk sjabloon zie je de bestandsnaam, een omschrijving, de grootte en 2 datumvelden. De linkse datum is de datum waarop je het sjabloon voor het laatst hebt gewijzigd. Wij zullen jouw sjabloon nooit overschrijven. Als wij met een update een nieuwe versie van het sjabloon meeleveren, zul je zien dat de rechtse datum vernieuwd wordt. Ook staat er dan een rood uitroepteken bij die datum. Je kan het sjabloon aanvinken en op de knop ‘Origineel’ klikken als je voortaan onze versie van het sjabloon wilt gaan gebruiken.
Wil je een sjabloon bewerken, selecteer dan het betreffende sjabloon en klik op ‘Start bewerken’. De tekstverwerker wordt gestart en er verschijnt een scherm met daarin de mogelijke velden voor dat sjabloon. Met kopiëren en plakken kun je de velden in het sjabloon opnemen. Nadat je wijzigingen hebt aangebracht, kun je middels ‘opslaan als’ het sjabloon toevoegen als een nieuw sjabloon.
Selecteer in de Rolls-navigator de gewenste module en klik daar op de optie ‘Polisvoorwaarden’. Als je de gewenste polis hebt geselecteerd, verschijnt het polisuittreksel van die polis. In de knoppenbalk boven dat scherm kun je een polis ter vergelijk toevoegen (met de groene plus) of eentje uit de vergelijking weghalen (het rode kruis).
In Rolls zit de mogelijkheid om relaties waar al langere tijd geen berekeningen meer voor gemaakt zijn op te ruimen. Dit gaat in twee stappen, en kan alleen op het moment dat Rolls niet door één van jouw collega’s gestart is.
Kies in het menu van Rolls voor ‘Extra’ – ‘Onderhoud relaties’ – ‘Verwijderen…’. In het bovenste veld (niet gewijzigd na) kun je de datum aangeven waarop je wil selecteren. Druk vervolgens op de zoek-knop. Je ziet nu alle relaties onderin het venster verschijnen die in Rolls niet meer gewijzigd zijn na de opgegeven datum.
Selecteer vervolgens de relaties die je wilt verwijderen. Je kan alle gevonden relaties in één keer selecteren met de knop met de drie vakjes met rode vinkjes. Klik vervolgens op verwijderen om de geselecteerde relaties naar de prullenbak te verplaatsen.
Via het menu ‘Extra’ – ‘Onderhoud relaties’ – ‘Prullenbak…’ kun je vervolgens alle verwijderde relaties definitief wissen. Druk hiervoor één keer op de zoek-knop (zonder zoekfilters mee te geven), selecteer alle relaties met de knop met de drie vakjes met rode vinkjes, en druk op de verwijder-knop. Hierna zijn de geselecteerde relaties definitief verwijderd.
Wil je een back-up maken voordat je relaties gaat verwijderen? Dat kan je doen door het bestand ‘relatie.mdb’ in jouw numerieke map te kopiëren. Je vindt jouw numerieke map door het pad bij Rolls datamap te volgen in het menu ‘Help’ – ‘Status Info…’.
Voor het gebruik van Rolls Desktop zijn onderstaande minimale systeemvereisten van toepassing:
Besturingssysteem:
Schijfruimte:
Wij raden aan om Rolls te gebruiken met minimaal Windows 10 of Windows Server 2019. Op een Windows Server raden wij aan om Fair Share CPU Scheduling uit te schakelen.
Rolls Desktop kan alleen binnen een Windows-omgeving geïnstalleerd worden. Wij bieden alleen technische ondersteuning voor Rolls Desktop installaties die op een Windows computer staan.
Heb je geen Windows-omgeving? Je kan dan wel onze webversie ‘Rolls Beheer’ voor voertuigen gebruiken.
Eén mogelijkheid is om Rolls op een Terminal Server (TS) of Citrixserver te installeren zodat de ingelogde gebruikers Rolls kunnen gebruiken. Rolls wordt als ‘Standalone-versie’ op de server geïnstalleerd. Bestaat jouw omgeving uit meerdere servers dan installeer je Rolls als ‘Werkstation’ op de server(s).
Let wel op! Indien Rolls gebruikt gaat worden vanuit meerdere vestigingen, dien je voor elk van deze vestigingen een licentie af te nemen. Voor meer informatie over de licentieverplichtingen kun je onze gebruiksrechtovereenkomst raadplegen of contact met ons opnemen.
Microsoft heeft er voor gekozen om recente versies van Windows standaard in een hoog beveiligingsniveau te laten werken. Bij het reguliere gebruik van Rolls levert dit geen problemen op. Er zijn diverse mogelijkheden om updates van Rolls te verwerken, afhankelijk van of een gebruiker wel of geen local adminrechten heeft.
Download hier een handleiding voor het configureren van Windows om Rolls optimaal te kunnen gebruiken.
Je kan Rolls automatisch laten updaten en bijwerken op systemen die 24 uur per dag zijn ingeschakeld, zoals Terminal Servers. Dit kan je doen door middel van een drietal taken in de Windows taakplanner en het plaatsen van een dummybestand in de map waar Rolls lokaal geïnstalleerd staat. Je vindt de uitleg op pagina 8 in het bestand ‘Windows rechten en Rolls‘.
Het komt wel eens voor, dat een terminal server ’s nachts Rolls lokaal niet goed heeft bijgewerkt (bijv. doordat er nog iemand in Rolls zat), terwijl het ophalen van de update wel gewoon goed is verlopen. De eerste gebruiker die ’s morgens Rolls opstart krijgt dan de melding dat er een update klaar staat met de vraag of hij/zij deze lokaal wil verwerken. Omdat een normale gebruiker (zeker op een terminal server) meestal hiervoor geen rechten heeft, gaat dat eigenlijk altijd fout. Door een leeg kladblokbestand op te slaan als ‘rolls.nix’ in de map waar Rolls lokaal geïnstalleerd staat (standaard C:\Program Files (x86)\Kooijmans\Rolls), wordt voorkomen dat gebruikers lokaal Rolls kunnen bijwerken.
Als het updateproces geautomatiseerd is door het inregelen van drie taken in de taakplanner, dan wordt het handmatig bijwerken van Rolls geblokkeerd door het plaatsen van het bestand ‘rolls.nix’. Soms kan het gebeuren dat een update wel is opgehaald, maar dat de client niet is bijgewerkt. Om de client vervolgens handmatig bij te werken kan onze tool ‘ksexec(.exe)’ gebruikt worden. Volg hiervoor onderstaand stappenplan:
Een virusscanner of een firewall kan toegang tot onze updateserver blokkeren.
Als je internetbeveiligingssoftware hebt draaien kun je daarin het beste *.rolls.nl en *.kooijmans.nl vrijgeven.
Indien je wil testen of Rolls de benodigde internettoegang heeft, kun je via de menuoptie ‘Help’ – ‘Status Info…’ kiezen voor ‘Test webservice…’. Als de bovenste vier regels na het starten van de test groen kleuren, is de verbinding goed ingesteld.
De werkwijze om een installatie van Rolls naar een nieuwe omgeving om te zetten is afhankelijk van de huidige installatiemodus. Je kan deze achterhalen door in Rolls Desktop het menu ‘Help’ – ‘Status info…’ te kiezen. Klik vervolgens op ‘Bewerk Rolls.ini…’. In het bestand dat geopend is staat de modus:
Modus=WS => Werkstation
Modus=SSA => Laptop (semi-standalone)
Modus=SA => Standalone
WS en SSA:
Voor deze installatiemodi kun je onze migratiehandleiding volgen.
SA
Bij een standalone installatie zal op de nieuwe omgeving een nieuwe installatie moeten plaatsvinden. Je hebt hiervoor een downloadlink en licentiegegevens nodig. Deze kun je opvragen bij onze helpdesk. Heb je nog een installatie-dvd? Ook dan raden we u aan om een downloadlink op te vragen bij onze helpdesk.
Na het uitvoeren van een nieuwe installatie kun je jouw gebruikersdata naar de nieuwe omgeving overzetten. Alle gebruikersdata is opgeslagen in een map met een uniek nummer dat bij jouw licentie hoort. Je kan de locatie van de map vinden door in Rolls naar het menu ‘Help’ – ‘Status info…’ te gaan. De verwijzing naar de Rolls-datamap is de plek waar alle gebruikersdata opgeslagen staat. Kopieer de gehele numerieke map (met bijv. een usb-stick) naar de nieuwe omgeving. Het kan zijn dat de data op de nieuwe omgeving op een andere plek opgeslagen moet worden, je kan deze plek op dezelfde manier opzoeken als op de oude omgeving.
Heb je aanvullende ondersteuning nodig bij de migratie van Rolls? Neem gerust contact op met onze helpdesk.
Met een speciale versie van Rolls, de multi-kantoor-versie (MKV), kun je met een of meerdere kantoren gebruik maken van één Rollsprogramma. Je logt bij aanvang in namens een kantoor en werkt dan met de bijbehorende kantoordata. Men krijgt geen toegang tot de data van het andere kantoor.
Meer informatie over deze speciale versie kun je hier downloaden.
Standaard maakt Rolls gebruik van een Microsoft Access database voor het opslaan van uw relaties en berekeningen. Indien je een SQL-serverdatabase hebt en wilt dat Rolls daar gebruik van maakt, dan kun je dit inregelen met behulp van de handleiding Rolls & SQL.
Krijg je in Rolls niet al jouw netwerklocaties te zien? Je kan de netwerklocaties zichtbaar maken door de waarde EnableLinkedConnections in het register van Windows te configureren.
Let op! Aanpassingen in het register kunnen een computer onwerkbaar maken. Zorg ten alle tijde voor een herstelpunt in systeemherstel, alvorens aanpassingen in het register te maken. Deze aanpassing dient door de beheerder van het systeem gedaan te worden.
1. Klik op Start, type Regedit in het Start programma’s en bestanden zoeken vak en druk op Enter.
2. Zoek en klik met de rechtermuisknop op de volgende registersubsleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System
3. Klik op Nieuw, en vervolgens op DWORD-waarde.
4. Type EnableLinkedConnections, en druk op Enter.
5. Klik met de rechtermuisknop op EnableLinkedConnections, en klik vervolgens op Aanpassen.
6. In het Waardegegevens vak, type 1, en klik vervolgens op OK.
7. Sluit Registereditor af en start de computer opnieuw.
Let op:
Bovenstaande oplossing gaat ervan uit, dat de netwerklocatie gemapped is naar een drive-letter. Indien dit nog niet het geval is, dan moet dit alsnog gebeuren. We tonen in Rolls namelijk alleen drive-letters.
Rolls Software is marktleider op het gebied van software voor het vergelijken van premies en verzekeringsvoorwaarden. Rolls is er voor Vergelijkers, Verzekeraars, Intermediairs, Service providers & Volmachten. Op deze website schetsen we een zo goed mogelijk beeld van de mogelijkheden van onze software oplossingen.
Wil je liever persoonlijk advies over wat onze producten voor jouw dagelijkse praktijk kunnen betekenen, dan komen we graag in contact met je!
De velden met een * zijn verplicht. Wij garanderen je dat jouw gegevens niet aan derden ter beschikking worden gesteld.